Program 2024

Tips! Håll koll på facebook där vi informerar om ev. ändringar och tillägg! Se även Natursnokarnas program för våra barn- och familjeaktiviteter!

FEBRUARI

Kurs i Artportalen
Onsdag 7 februari kl. 18:00, Torsås Bibliotek. Marcus Arnesson och Agne Tjädermyr visar hur man använder Artportalen för att registrera och söka efter fynd. Vi bjuder på ekologiska snacks!

Bild- och filmvisning om lodjur
Onsdag 28 februari kl. 18:30, Torsås Bibliotek. Filmskaparen Patrik Waernbaum visar bilder och filmer.

Hur ofta har du sett ett lodjur i våra skogar? En sak är säkert – de har sett dig. Hur många finns i Kalmar län? Hur lever de? Vad äter de? Om detta och mycket mer berättar Patrik Waernbaum.

MARS

Årsmöte och filmvisning
Lördag 16 mars kl. 11.00, Folkets hus, Torsås. Filmvisning Sjumilaskogen därefter smörgåstårta och årsmöte. Välkomna!

Filmen Sjumilaskogen är en vacker 60-minuter lång film om den riktiga skogens väsen och värden för människor, djur och växter. Filmens fokus är Pärlälvens fjällurskogs naturreservat i Jokkmokks kommun, och Tjieggelvas naturreservat i Arjeplog. Filmen visas kostnadsfritt för deltagare på årsmötet.

APRIL

Visning av Brinkaström – tillsammans med Vattenrådet
Måndag 1 april kl. 10:30 (annandag påsk). Visning av återaktiverad äldre åfåra. Vattenrådet arrangerar.

Filmkväll Jordens sång (2023)
Söndag 7 april kl. 18:00. Filmvisning Jordens sång (2023) efteråt samtalar vi om filmen och fikar. Plats: Centrumbion. Biljettpris: 80 kr, kommer kunna köpas via Centrumbion.

Förra årets filmiska naturupplevelse om livet, döden, naturen och om att helt enkelt vara närvarande i världen. Det blir inte mycket större än Jordens sång.

Fagning Kvilla Hage
Lördag 20 april kl 9.00-12:00 Tillsammans gör vi vårfint i Kvilla Hage. Ta med räfsa och fikakorg. Roliga aktiviteter för barn! För vägbeskrivning kolla här!

Grillning på Örarevets naturreservat (INSTÄLLT, NYTT DATUM MEDDELAS SENARE)
Söndag 28 april kl. 11:00. Vi grillar, medtag matsäck. Samling på parkeringen vid Fulviks badplats kl. 11:00.

Vi möter även upp de som deltar i ”Vårvandring i lövsprickning” mellan Värnanäs-Örarevet tillsammans med STF Kalmar. Vill du vara med på vandringen? Anmäl dig senast 24/4 till Claes Gårdinger, 073-229 97 63. OBS: Vandringen inställd.

Länsförbundets årsstämma
Söndag 28 april, start 09:30. Naturrum Lilla Hycklinge, Oskarshamn. Länsstämma och besök i ”Döderhultarens barndomsskog”.

MAJ

Fågelmorgonpromenad vid Ödet, Torsås
Söndag 12 maj kl 08:00. Vi spanar och lyssnar efter fåglar. Guidning av Marcus Arnesson och Agne Tjädermyr. Medtag kikare om du har. Samling vid kyrkans parkering. Inställt vid dåligt väder.

Besök i hyggesfri skog, utanför Vissefjärda
Söndag 19 maj kl 14:00. Utflykt till hyggesfri skog, utanför Vissefjärda. Skogsägare Amie Ringberg, mottagare av Länsförbundets Naturvårdspris 2023 guidar och berättar om både sitt skogsbruk och sitt stora engagemang för skogen och kyrkans skogar. Samåkning från Torsås torg kl 13:15 eller så möts vi kl 14:00 vid Stolpabäck gård, Stolpabäck 115

Biologiska mångfaldens dag – tema dammar
Torsdag 23 maj kl. 18:00. Studiebesök vid stor trädgårdsdamm i Ugglemad. Pelle Magnusson guidar oss. Samåkning från torget Torsås, samling 17:45.

JUNI

Liekurs i Fastlycke
Tisdag 11 juni (heldag). OBS: Begränsat med platser och kursavgift. Anmälan görs till Slåttergubben.

Vilda blommornas dag
Söndag 16 juni kl. 10.00.”Vilda blommornas dag” Tomas Burén och Marcus Arnesson guidar oss. Medtag fikakorg. Plats: Gullabotrakten, exakt plats meddelas senare. Samåkning från torget i Torsås kl. 09.30

JULI-AUGUSTI

Fladdermusexkursion
Lördag 6 juli kl 22.00. Pelle Magnusson och Lotten Magnusson Diurlin guidar. Inställt vid regn eller kraftig vind. Plats: Söderåkra alt. Bergkvara. Vi återkommer med mer information. OBS: Ändrad dag! I programmet står annan dag.

Slåtterdag i Kvilla Hage
Lördag i slutet av juli eller början av augusti, vi återkommer med datum! Vi samlas vid Kvilla hage kl. 09:00  för årets slåtter. Medtag matsäck. Ta med räfsor och lie om du vill testa att slå med lie. För vägbeskrivning kolla här.

Biotopsvård i Bruatorpsån med Vattenrådet
Lördag fm i augusti eller september. Datum ännu ej bestämt. Bruatorpsån.

HÖSTBÅL tillsammans med Vattenrådet
Lördag 31 augusti. Vi uppmärksammar Östersjön genom att tända traditionsenligt höstbål. Det årliga höstbålet är en manifestation för Östersjön, kusten och allas vårt vatten. Höstbål tänds samtidigt på platser runt hela Östersjön. Vi samlas vid 19-tiden. Bålet tänds 20:30. Vi återkommer om plats.

SEPTEMBER

Besök ny våtmark i Fastlycke tillsammans med Vattenrådet
Lördag 14 september, kl. 11:00 Samåkning från Torget i Torsås kl. 10:45.

Filmkväll Avtryck (2023)
Söndag 15 september kl. 18:00. Filmvisning Avtryck (2023) och efteråt samtalar vi om filmen och fikar. Plats: Centrumbion. Biljettpris: 80 kr, kommer kunna köpas via Centrumbion.

”Om individers handlingar är för små och betydelselösa och staters och företags agerande för svåra att rå på – hur är det möjligt att göra skillnad i världen?” I nya filmen Avtryck utforskar Mattias Olsson frågan under en personlig resa genom omställarnas Sverige.

Kommunen hållbarhetsveckan v 38 – Håll utkik efter intressanta hållbara evenemang på  Torsås kommuns hemsida!

OKTOBER

Svamputflykt
Söndag 6 oktober kl. 10:00 (preliminärt datum). Guidning av Malin Miller. Plats: Gullaboås Naturreservat. Samåkning från torget i Torsås kl. 09:30.

NOVEMBER

Workshop inför programmet 2025
Tisdag 12 november 18.30, Torsås Bibliotek. Vi utvärderar året och spånar idéer inför kommande år! Vi bjuder på fika!

Foto: Pixabay