Program 2019

Klimatomställningen pågår i hela samhället. Naturskyddsföreningens bidrag till att öka kunskapen om vår klimatpåverkan under 2019 blir bland annat aktiviteter under Torsås kommuns hållbarhetsvecka, vecka 38. Temat för året är livsmedel med föreläsning om vego-mat, möten där vi diskuterar hur stor påverkan klimatet har på vår mat.

Andra projekt initierade av Torsås Naturskyddsförening är fixarlistan som ger tips om lokala hantverkare och reparatörer samt projekt för att utverka fler laddstolpar på väl placerade platser, i samverkan med Torsås kommun. Fixarlistan hittar ni här!

Medlemskväll

Öppet hus i vår nyrenoverade lokal på Ängsgatan 4A torsdagen den 11 april klockan 18.30. Vi bjuder på fika.

Årets aktiviteter och vandringar

Vi gör vårfint på Örarevet. Lördagen den 13 april klockan 10.00.

Samling vid parkeringen. Medtag fika. Kontakt: Börje Nilsson.

Länsstämma i Kastlösa. Söndagen den 28 april.

Samling på busstorget i Torsås klockan 08.15. Pav Johnsson guidar på Alvaret. Alla medlemmar är välkomna. Kontakt: Kerstin Olsson. Anmälan senast den 17 april.

Fagning av Kvilla Hage – lövängen. Söndagen den 5 maj klockan 09.00.

Medtag lövräfsa. Kontakt Mikael Nilsson.

I maj – Rådgivning i lie och orv.

Att slå ängen med en lie är en stor konst och vi kan nu få hjälp av Rune Stenholm Jakobsen, som kommer till oss någon gång i maj. Rune kommer att ha personlig rådgivning i lie och orv två vardagskvällar efter varandra. Gruppens storlek är begränsad till fem till sju personer. Du som är intresserad anmäler dig till Kerstin Olsson senast den 11 april. Då får vi pratas vid om vilka dagar som passar er och därefter tas kontakt med Rune senast den 14 april. Rune har skrivit Liehandboken. Läs mer om den på www.naturvarden.se/Liekurs.htm.

Rikskonferens 2019, 10–12 maj i Kristianstad – ”Kraft att förändra”.

Mer information och program finns på Naturkontakt, se naturkontakt.naturskyddsforeningen.se. Där görs även anmälan senast den 31 mars. Kontakt Kerstin Olsson.

Besök på Håks vingård samt vandring på Gösslundaleden (sex kilometer), söndagen den 19 maj.

Samling på busstorget i Torsås klockan 08.30. Medtag en rejäl matsäckskorg. Vingården startade 2001 och har nu 3 500 vinstockar och vinerna säljs på Systemet under namnet Ölands Sol. Vi blir guidade under cirka en timme och därefter far vi till Gösslunda för en vacker och intressant vandring på ett öländskt alvar i vårskrud. Beräknad hemkomst cirka 17.00. Besöket på vingården kostar 50 kronor per person och samåkningskostnaden är 30 kronor per person. Anmälan till Inga-Britt Karlsson 070-697 68 66 senast 12 maj.

Naturafton 2019 Gråborg, onsdag den 5 juni klockan 18.00 (till cirka klockan 20.30).

Ölands naturskyddsförening inbjuder till vandringar i Gråborgs ängar med Pav Johnson och Börje Ekstam. Årets Ölandsfotograf presenteras. Tipsrunda. Fika kommer att finnas.

De vilda blommornas dag i Törnemåla hos Tommy Arvidsson, söndagen den 16 juni.

Samling på busstorget i Torsås klockan 10.00 och samling vid Gullabo kyrka klockan 10.30. Medtag fika. Guidning: Tomas Burén. Kontakt: Kerstin Olsson. (Samarrangemang med Emmaboda naturskyddsförening)

Vi lyssnar på fladdermöss och ser på insekter, lördagen den 6 juli klockan 21.00.

Samling i Fulvik vid första stora grillen. Vi pratar fladdermöss och tänder upp ett insektslakan. När det skymmer lyssnar vi på fladdermöss. På vägen tillbaka tittar vi på insekter som fastnat i insektslakanet. Guider: Pelle Magnusson och Lotten Magnusson Diurlin. OBS: Inställt vid regn/kraftig blåst.

Slåtterdag Kvilla Hage, lördagen den 27 juli klockan 09.00.

Cirka en kilometer väster om Torsås på vägen mot Gullabo. Vägvisning finns utmed vägen. Nu finns det tillfälle att praktisera nya kunskaper i lieslåtter. Medtag lie, räfsa, tjuga eller bara kom som du är. Kontakt: Mikael Nilsson, Börje Nilsson.

Höstbål vid Östersjön, lördagen den 31 augusti vid Dalskärs Camping.

Denna kväll tänds bål runt Östersjön för att visa att vi har detta hav tillsammans. Hos oss ansvarar Torsås vattenråd för evenemanget.

Laxens hus i Mörrum, söndagen den 1 september.

Samling på busstorget i Torsås klockan 07.30. Medtag fika. Vandringen börjar cirka sex kilometer väster om Mörrum och Laxens hus. Vi följer Laxaleden med infotavlor längs Mörrumsån. Väl framme vid Laxens hus äter de som önskar på matstället. Därefter guidning om laxen och ån. Vi återkommer med matpris, meny och samåkningskostnader. Anmälan till Svante Heed senast den 25 augusti på telefon 070-214 95 78.

Svampdag, lördagen den 22 september.

Tillsammans med Emmaboda Naturskyddsförening under ledning av Olle Nordlander. Samling på busstorget i Torsås klockan 10.00 för vidare färd till svampskogen. Vid regn eller svår torka blir det en bildvisning med prat av Olle i fikalokalen vid biografen.

Hållbarhetsvecka vecka 38 tillsammans med Torsås kommun.

Klimatsmart mat, laddstolpar, besök på Ekaryds gård med mera. Kontakt: Ernie Lennartsson.

Höststädning på Örarevet, lördagen den 26 oktober.

Samling vid parkeringen klockan 10.00. Medtag fika. Kontakt: Börje Nilsson.