Torsås Naturvännerna jubilerar från ÖSTRA SMÅLAND och Barometern OT

Torsås Naturskyddsförening såg dagens ljus 1967.

50 – årsjubileet ska firas med Tårtkalas och skärmutställning på biblioteket.

Foto: Leif Pettersson

Ernie Lennartsson, Gunilla Palmquist, Eva Wagner och Göran Petterson berätter om naturskyddsföreningens 50 år. En utställning som visar lite av aktiviteterna genom åren ska visas på biblioteket om två veckor.

Naturvännerna jubilerar

Svenska Naturskyddsföreningen bildades i Stockholm 1909. Torsås fick sin lokalförening 1967 på initiativ av Eberhard Wagner och Gustaf Petersson.

Den första styrelsen utgjordes av ordförende Gustaf Petersson, Trankvill, samt Eberhard Wagner, Illingetorp, Daga Lindberg, Bergkvara, Edvin Eriksson, Lövsmåla och Helge Petersson, Bokekulla.

1969 tog Eberhard Wagner över ordförendeklubban och dett uppdraget hade han i nära 25 år. Han var en mycket entusiastisk och pådrivande kraft i föreningen. Aktiviteterna var många under hans ledarskap, säger Göran Peterson, Gullabo, som varit i föreningen i många år.

Naturskyddsföreningen i Torsås har som mest haft cirka 350 medlemmar, Idag har antalet minskat till cirka 140.

Vi vill förstås bli flera och att vi får en föryngning. Men konkurrensen om utbudet är hård i dag, säger Gunilla Palmquist och Ernie Lennartsson i föreningen.

Under åren har föreningen bland annat jobbat med konkreta projekt som naturreservat Örarevet, vandringsleder, Kvilla Hage och miljöveckor.

Utflykter, vandringar, svamp- och fågelexkursioner, inventering ov igelkottar och mycket annat kan också tillskrivas föreningen.

Jag minns att vi ibland var 20 – 25 personer som åkte iväg för att helgvandra på olika platser och ligga på vandrarhem. Bland annat vandrade vi kust till kust i Skåne, säger Eva Wagner som jobbat mycket aktivt bakom kulisserna sedan 1967.

Vid tillkomsten av vandringslederna här hemma hade vi ett gott stöd av kommunen.

Föreningen försökte få oss att handla mer miljövänligt redan på 1970-tal. På 1980-talet kom miljöveckorna där Torsås fick vida uppmärksamhet för alla aktiviteter som genomfördes på detaa tema. Man har också haft kända förläsare som exempelvis Sven Gillsäter, Björn Gillberg och Jan Danielsson. Den sistnämde var i flera år programledare för tv-programmet Mitt i naturen.

Lördag den 18 november ska jubileet firas under några timmar på biblioteket.

Det gör vi med en skärmutställning, musikuderhållning, barnaktiviteter, tal, kaffe och tårta så långt det räcker. Utställningen visas en drygt vecka.

LEIF PETTERSSON